4 klastry z województwa śląskiego otrzymały status Krajowego Klastra Kluczowego (KKK) na lata 2023-2025

4 klastry z województwa śląskiego otrzymały status Krajowego Klastra Kluczowego (KKK) na lata 2023-2025

W dniu 23 stycznia 2023 r. dwadzieścia klastrów otrzymało podczas uroczystości w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, certyfikat potwierdzający nadanie im statusu Krajowego Klastra Kluczowego (KKK), w tym cztery klastry z województwa śląskiego.

Uzyskanie statusu Krajowego Klastra Kluczowego nie jest zadaniem łatwym – poprzeczka w konkursie ustawiona została wysoko. Status ten mogą uzyskać wyłącznie organizacje klastrowe, które reprezentują sektory czy obszary o dużym potencjale w skali kraju, w których firmy, jednostki naukowe i instytucje otoczenia biznesu potrafią ze sobą współpracować i na które możemy liczyć w realizacji zadań o charakterze prorozwojowym – powiedział minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.

Status Krajowego Klastra Kluczowego (KKK) otrzymują najprężniej działające klastry w Polsce, charakteryzujące się największym potencjałem rozwojowym. Status KKK oznacza, że podmiot jest uznawany za klaster o istotnym znaczeniu dla gospodarki kraju i wysokiej konkurencyjności międzynarodowej. Bardzo mnie cieszy to, że klastry są inicjatywami w pełni oddolnymi. To głównie Państwa wysiłek i praca doprowadziły do wykształcenia się silnych klastrów w Polsce, a certyfikat nadający status Krajowego Klastra Kluczowego jest tylko potwierdzeniem ważnej roli jaką zarządzane przez Państwa klastry odgrywają w polskiej gospodarce – podkreślił szef MRiT.

Krajowe Klastry Kluczowe przeszły wieloetapową ocenę, w trakcie której zweryfikowane zostały m.in ich doświadczenie; zasoby ludzkie, organizacyjne i finansowe; potencjał gospodarczy czy innowacyjność działań i umiędzynarodowienie.  Status KKK przyznawany jest na trzy lata.

 

Klastry z tytułem Krajowego Klastra Kluczowego:

    1. Klaster Dolina Lotnicza,
    2. Klaster Obróbki Metali,
    3. Mazowiecki Klaster ICT,
    4. Polski Klaster Budowlany,
    5. NUTRIBIOMED Klaster,
    6. MedSilesia - Śląska Sieć Wyrobów Medycznych - woj. śląskie,
    7. Polski Klaster Technologii Kompozytowych,
    8. Klaster Fotoniki i Światłowodów,
    9. Silesia Automotive & Advanced Manufacturing - woj. śląskie,
    10. Bydgoski Klaster Przemysłowy Dolina Narzędziowa,
    11.  Klaster "Polska Grupa Motoryzacyjna",
    12. Klaster Gospodarki Odpadowej i Recyklingu,
    13.  Zachodniopomorski Klaster Chemiczny „Zielona Chemia”,
    14. Śląski Klaster Lotniczy - woj. śląskie,
    15. Pomorski Klaster ICT Interizon,
    16. Klaster Lifescience Kraków,
    17. Klaster Zrównoważona Infrastruktura,
    18. Klaster Logistyczno-Transportowy Północ-Południe,
    19. Śląski Klaster NANO - woj. śląskie,
    20. Klaster Innowacyjnych Technologii w Wytwarzaniu.

Klastry to grupa współpracujących ze sobą interesariuszy (przedsiębiorstw, jednostek naukowych, instytucji otoczenia biznesu)  reprezentujących różne środowiska, branże, czy technologie.

Sprawnie zarządzane, rozwijające się i rozwinięte klastry dają szereg korzyści nie tylko podmiotom w nich funkcjonującym (głównie przedsiębiorstwom), ale także swoim regionom. W badaniach klastrów podkreśla się, że firmy klastrowe są bardziej innowacyjne niż firmy nie należące do sieci współpracy, częściej ubiegają się o patenty i eksportują więcej od firm spoza klastrów.

Obecnie realizowana w Polsce polityka klastrowa opiera się na dokumencie Kierunki rozwoju polityki klastrowej w Polsce po 2020 r. , który został opracowany przez Grupę roboczą ds. polityki klastrowej funkcjonującą przy Ministerstwie Rozwoju i Technologii, powołaną w lutym 2019 r. W jej skład wchodzą przedstawiciele klastrów oraz administracji publicznej na poziomie centralnym i regionalnym.

Wsparcie dla klastrów ze środków publicznych (z poziomu regionalnego oraz krajowego) było ukierunkowane dotychczas na wzmacnianie potencjału koordynatorów i podmiotów współtworzących klastry (podejście podmiotowe). Zważywszy na poziom rozwoju KKK zakłada się realizację równolegle polityki, w której klastry będą stanowiły instrument rozwoju regionu/kraju. W tym podejściu klastry przestaną być tylko podmiotem wsparcia, lecz staną się także instrumentami do realizacji zadań publicznych (podejście funkcjonalne).

Wszystkim klastrom gratulujemy!

Źródło: MRiT

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Departament Rozwoju i Transformacji Regionu
Referat Regionalnej Strategii Innowacji

ul. Plebiscytowa 36
40-041 Katowice



Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, Departament Rozwoju i Transformacji Regionu, Jednostka Koordynująca Wdrażanie RIS
Portal współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO WSL 2014-2020 w ramach Osi XIII Zadanie 2.
Wsparcie zarządzania i wdrażania, Operacja „Zapewnienie monitoringu, oceny i aktualizacji regionalnej strategii inteligentnych specjalizacji”.
Portal współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach Priorytetu FESL.13 Fundusze Europejskie na pomoc techniczną FST Działanie FESL.13.01 Pomoc Techniczna FST.
Portal współfinansowany w ramach projektu „PPO WSL 2030. Utworzenie Regionalnego Obserwatorium Innowacji" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 - Priorytet: FESL.01.00-Fundusze Europejskie na inteligentny rozwój, Działanie: FESL.01.03-Ekosystem RIS.

Belka z logotypami
Powrót na początek strony