Porozmawiajmy o transformacji regionu. Debata oksfordzka dla młodzieży

Porozmawiajmy o transformacji regionu. Debata oksfordzka dla młodzieży

Zapraszamy na debatę oksfordzką na temat transformacji społeczno-gospodarczej województwa śląskiego. Debata odbędzie się 29 października br. w Sali Sejmu Śląskiego w Katowicach przy ul. Ligonia 46. Debata rozpocznie się o godz. 11.00.

W debatach wezmą udział uczniowie szkół średnich pod nadzorem merytorycznym nauczycieli. Dzięki formule debaty oksfordzkiej uczestnicy będą mogli rozwinąć zdolności przydatne w dalszym życiu zawodowym – takie jak praca w zespole, umiejętność prezentacji i celnej argumentacji.

Debata oksfordzka jest prowadzona w uporządkowanym formacie, w którym dwie strony zwane propozycją i opozycją debatują nad daną tezą. Tezami debat zawsze są twierdzenia, które dają możliwie równą szansę obu stronom na ich obalenie bądź potwierdzenie.

Debata oksfordzka ma uczyć cierpliwości i pewności siebie oraz pielęgnować tradycję wzajemnego słuchania i logicznego podważania argumentów swoich oponentów. Debata doskonali sztukę przemawiania publicznego, tworzenia interesującej argumentacji, prowadzenia skutecznej polemiki i przede wszystkim – jest świetną intelektualną rozrywką dla uczniów.

Debata przyczyni się do zainteresowania tematem transformacji oraz pozwoli młodzieży na wyrażenia własnych poglądów w tym temacie.

Przykładowe tematy:

  • Ekologiczne zmiany jako warunek konieczny powodzenia transformacji.
  • Dramatyczne skutki zmian społecznych wywołanych przez wdrażanie transformacji.
  • Dialog międzypokoleniowy niemożliwy do realizacji.
  • Transformacja powodem emigracji młodzieży.
  • Młodzież jako odbiorcy transformacji i jej negatywnych skutków.

Przebieg debaty:

W dyskusji biorą udział dwie drużyny – za i przeciw dyskutowanej tezie. W trakcie swoich przemówień starają się one przekonać publiczność i eksperta do swoich racji.

Uczestnicy na chwilę przed debatą losują, której strony będą bronić. Ten sposób wymaga od uczestników większych nakładów sił – muszą być oni gotowi argumentować zarówno za, jak i przeciw dyskutowanej tezie. Dostrzeżenie dwóch stron zagadnienia – gotowość do dyskutowania zarówno za, jak i przeciw tezie wymaga od uczestników jednej szczególnie ważnej umiejętności – spojrzenia na problem z dwóch stron. Celem bowiem dyskusji jest udowodnienie jednej z tez. W ten sposób młodzież uczy się patrzeć na problemy wieloaspektowo.

Po każdej części nasz ekspert może podjąć decyzje o wygranej danej grupy plus uzupełnić swoją wypowiedź uwagami merytorycznymi. Nad całością dyskusji czuwać będzie moderator, mając na uwadze prawidłowy przebieg dyskusji.

Więcej informacji

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Departament Rozwoju i Transformacji Regionu
Referat Regionalnej Strategii Innowacji

ul. Plebiscytowa 36
40-041 Katowice



Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, Departament Rozwoju i Transformacji Regionu, Jednostka Koordynująca Wdrażanie RIS
Portal współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO WSL 2014-2020 w ramach Osi XIII Zadanie 2.
Wsparcie zarządzania i wdrażania, Operacja „Zapewnienie monitoringu, oceny i aktualizacji regionalnej strategii inteligentnych specjalizacji”.
Portal współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach Priorytetu FESL.13 Fundusze Europejskie na pomoc techniczną FST Działanie FESL.13.01 Pomoc Techniczna FST.
Portal współfinansowany w ramach projektu „PPO WSL 2030. Utworzenie Regionalnego Obserwatorium Innowacji" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 - Priorytet: FESL.01.00-Fundusze Europejskie na inteligentny rozwój, Działanie: FESL.01.03-Ekosystem RIS.

Belka z logotypami
Powrót na początek strony