Konkurs Śląska Rzecz rozstrzygnięty
Uroczyste ogłoszenie wyników 14. edycji konkursu organizowanego przez Zamek Cieszyn odbyło się w Katowicach, podczas IX Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Po raz pierwszy wręczono nagrodę w nowej kategorii – wystawiennictwie. Śląska Rzecz trafiła do Katowic Miasta Ogrodów – Instytucji Kultury im. Krystyny Bochenek za „Promenadę na południe. Historię ulicy Kościuszki”. Nagrodę wręczyła w imieniu Marszałka Województwa Śląskiego – patrona honorowego konkursu – Beata Białowąs, Członek Zarządu Województwa Śląskiego.
Śląską Rzecz w kategorii: grafika użytkowa zdobyła publikacja „Wymiennik. Edukacja artystyczna w obiegu otwartym” wydana przez Galerię Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach. Projektantem książki jest Jan Piechota. Nagrodę wręczyła prof. Czesława Frejlich, przewodnicząca jury konkursu.
W kategorii: usługa jury nie przyznało nagrody, a w kategorii: produkt postanowiło nagrodzić kolekcję Shark&Orka projektu Tomasza Augustyniaka, wyprodukowaną przez spółkę Marbet z Bielska-Białej. Gratulacje oraz statuetkę przekazał laureatom Tomasz Zjawiony, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach, która jest patronem honorowym konkursu.
W tej edycji przyznano dwie dodatkowe nagrody. Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej nagrodziło system identyfikacji wizualnej miasta Rybnika (wdrożenie: Miasto Rybnik; projekt: Marcin Wolny, Mirosław Kliś / Studio Otwarte; Kamil Styga). Nagrodę w imieniu STGU wręczył projektant Paweł Krzywda. Natomiast Zamek Cieszyn uhonorował nagrodą Fachmanów z Bytomia (wdrożenie: Grupa nieformalna LANDSZAFT; projekt: Ewa Surowiec, Agata Korzeńska, Agnieszka Czichy, Ewa Zielińska). Nagrodę wręczyły: Ewa Gołębiowska, dyrektor Zamku Cieszyn oraz Gabriela Staszkiewicz, burmistrz Cieszyna, która objęła konkurs honorowym patronatem.
„Śląska Rzecz” to jedyny w Polsce regionalny konkurs doceniający wysoką jakość wzorniczą oraz funkcjonalne i innowacyjne rozwiązania projektowe. Mogą w nim uczestniczyć firmy, instytucje, organizacje oraz projektanci. Są cztery kategorie konkursowe: produkt, grafika użytkowa, usługa oraz – debiutująca w tym roku – wystawiennictwo. Zgłaszane projekty muszą być wdrożone w życie w 2018 roku w woj. śląskim i/lub opolskim. Wyjątek stanowi kategoria: wystawiennictwo, do której można zgłaszać realizacje z całego świata, pod warunkiem, że wykonawca lub projektant jest ze wspominanych województw.
Laureaci 14. edycji konkursu Śląska Rzecz:
Śląska Rzecz, kategoria wystawiennictwo: Promenada na południe. Historia ulicy Kościuszki
wdrożenie: Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek, Katowice
projekt: Anna Bil, Magdalena Szklarczyk-Kominko, Urszula Augustyniak, Martyna Bielak /Grupa robocza Kościuszki Anna Kopaczewska, Jan Dybała / Atelier S10
Impuls do opracowania opowieści o ulicy dały archiwalne dokumenty niedostępne szerokiej publiczności. Wystawa przybrała formę „punktu informacyjnego” i odsyłała do samodzielnego eksplorowania ulicy Kościuszki zgodnie z wyznaczonymi trasami tematycznymi. Odbiorcami byli mieszkańcy, turyści, a także entuzjaści nowych technologii, stąd wykorzystanie m.in. animacji, grafów, podcastów, drukowanych spacerowników. Idea jest kontynuowana w sieci. Ważne było włączenie lokalnej społeczności, a opowieść o przeszłości stała się pretekstem do rozmów o przyszłości ulicy.
Śląska Rzecz, kategoria grafika użytkowa: Wymiennik. Edukacja artystyczna w obiegu otwartym
wydawca: Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice, projekt: Jan Piechota
Publikacja jest zbiorem tekstów polskich pedagogów i artystów, osób na co dzień zawodowo zajmujących się nauczaniem sztuki dzieci i młodzieży. Książka wypełnia niszę w edukacji artystycznej, objaśniając w czytelny i przystępny sposób wybrane zagadnienia tej dziedziny. Zminimalizowana w formie, bez zbędnego przegadania, ze schematycznymi, niemal technicznymi ilustracjami nie mami zmysłów, a odwołuje się do wyobraźni i wiedzy opartej na doświadczaniu. Propaguje wartościowe praktyki i metody, które mogą inspirować i ulepszać pracę edukacyjno-artystyczną, nie tylko pedagogów.
Śląska Rzecz, kategoria: usługa nagrody nie przyznano
Śląska Rzecz, kategoria produkt: Kolekcja Shark&Orka
producent: Marbet Sp. z.o.o, Bielsko-Biała
projekt: Tomasz Augustyniak
Lekkie i niewielkie, sztaplowane krzesła oraz stoliki z kolekcji to połączenie prostoty technologii, wzorcowej ergonomii i wzornictwa delikatnie nawiązującego do lat 60., ale tworzącego już nowy, współczesny język. Przykład dobrego produktu rynkowego, gdzie nie ma przypadkowości w konstrukcji, ani pomyśle. Wyeksponowane stelaże, wykonane z metalowych rurek, są elementem dekoracyjnym, co sprawia, że obiekty prezentują się atrakcyjnie także „od lewej strony”. Warianty kolorystyczne siedziska oraz oparcia powstałe w technologii sklejki gięto-klejonej wprowadzają urozmaicenie sprzedażowe.
Nagroda Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej (STGU), kategoria grafika użytkowa: System identyfikacji wizualnej miasta Rybnika
wdrożenie: Miasto Rybnik
projekt: Marcin Wolny, Mirosław Kliś / Studio Otwarte; Kamil Styga
Identyfikacja Rybnika to sztandarowy przykład tego, jak można dokonać wizualnej transformacji miasta bez odrywania się od kontekstu, za to z wielkim poszanowaniem lokalnych tradycji. Mamy tu wszystko, co dobre, współczesną heraldykę, czytelną strukturę siatek, przyzwoitą typografię i mnóstwo nietuzinkowych nawiązań – wystarczy tylko wspomnieć Rybnickie witraże, prace Krystiana Burdy, czy kubkiz Huty Silesia. Wszystko to stanowi o sile, ale i samoświadomości marki miasta Rybnik.
Nagroda Zamku Cieszyn, kategoria grafika użytkowa: Fachmani z Bytomia
wdrożenie: Grupa nieformalna LANDSZAFT
projekt: Ewa Surowiec, Agata Korzeńska, Agnieszka Czichy, Ewa Zielińska
Ideą projektu jest prezentacja lokalnych, bytomskich pracowni rzemieślniczych, a także integracja międzypokoleniowa. Poprzez atrakcyjną wizualnie formę dociera do młodego odbiorcy, informując go o ginących zawodach, a także zachęca do korzystania z usług wciąż działających „Fachmanów z Bytomia”. Oprócz niewielkiego wydawnictwa zaopatrzonego w mapę lokalizacji dziesięciu zakładów rzemieślniczych, pomyślano również o promocji w mediach społecznościowych. Projekt społeczno-artystyczny pokazuje wartość współpracy różnych grup, ma w zamierzeniu angażować i integrować lokalną społeczność. Powstała w ten sposób baza informacyjna, która w zamiarze ma być poszerzana, a projekt rozwijany.
Źródło: Zamek Cieszyn, UMWSL