Porozmawiajmy o transformacji regionu. Debata oksfordzka dla młodzieży
Zapraszamy na debatę oksfordzką na temat transformacji społeczno-gospodarczej województwa śląskiego. Debata odbędzie się 29 października br. w Sali Sejmu Śląskiego w Katowicach przy ul. Ligonia 46. Debata rozpocznie się o godz. 11.00.
W debatach wezmą udział uczniowie szkół średnich pod nadzorem merytorycznym nauczycieli. Dzięki formule debaty oksfordzkiej uczestnicy będą mogli rozwinąć zdolności przydatne w dalszym życiu zawodowym – takie jak praca w zespole, umiejętność prezentacji i celnej argumentacji.
Debata oksfordzka jest prowadzona w uporządkowanym formacie, w którym dwie strony zwane propozycją i opozycją debatują nad daną tezą. Tezami debat zawsze są twierdzenia, które dają możliwie równą szansę obu stronom na ich obalenie bądź potwierdzenie.
Debata oksfordzka ma uczyć cierpliwości i pewności siebie oraz pielęgnować tradycję wzajemnego słuchania i logicznego podważania argumentów swoich oponentów. Debata doskonali sztukę przemawiania publicznego, tworzenia interesującej argumentacji, prowadzenia skutecznej polemiki i przede wszystkim – jest świetną intelektualną rozrywką dla uczniów.
Debata przyczyni się do zainteresowania tematem transformacji oraz pozwoli młodzieży na wyrażenia własnych poglądów w tym temacie.
Przykładowe tematy:
- Ekologiczne zmiany jako warunek konieczny powodzenia transformacji.
- Dramatyczne skutki zmian społecznych wywołanych przez wdrażanie transformacji.
- Dialog międzypokoleniowy niemożliwy do realizacji.
- Transformacja powodem emigracji młodzieży.
- Młodzież jako odbiorcy transformacji i jej negatywnych skutków.
Przebieg debaty:
W dyskusji biorą udział dwie drużyny – za i przeciw dyskutowanej tezie. W trakcie swoich przemówień starają się one przekonać publiczność i eksperta do swoich racji.
Uczestnicy na chwilę przed debatą losują, której strony będą bronić. Ten sposób wymaga od uczestników większych nakładów sił – muszą być oni gotowi argumentować zarówno za, jak i przeciw dyskutowanej tezie. Dostrzeżenie dwóch stron zagadnienia – gotowość do dyskutowania zarówno za, jak i przeciw tezie wymaga od uczestników jednej szczególnie ważnej umiejętności – spojrzenia na problem z dwóch stron. Celem bowiem dyskusji jest udowodnienie jednej z tez. W ten sposób młodzież uczy się patrzeć na problemy wieloaspektowo.
Po każdej części nasz ekspert może podjąć decyzje o wygranej danej grupy plus uzupełnić swoją wypowiedź uwagami merytorycznymi. Nad całością dyskusji czuwać będzie moderator, mając na uwadze prawidłowy przebieg dyskusji.