Przemysł kosmiczny w województwie śląskim
W Czechowicach-Dziedzicach będą budowane podzespoły do satelitów i statków kosmicznych. Thales Alenia Space, światowy lider technologii kosmicznych podpisał właśnie umowę partnerską ze Śląskim Centrum Naukowo Technologicznym Przemysłu Lotniczego Sp. z o. o. – spółką należącą do Górnośląskiej Agencji Przedsiębiorczości i Rozwoju.
Umowa podpisana 25 maja 2018 r. była zwieńczeniem kilkuletniej współpracy pomiędzy Thales Alenia Space a Śląskim Centrum Naukowo Technologicznym Przemysłu Lotniczego Sp. z o. o.
Na podstawie tej umowy firma Thales Alenia Space złożyła pierwsze zamówienie na wykonanie przez ŚCNTPL Sp. z o. o. paneli strukturalnych dla platformy satelitarnej Spacebus NEO.
Równolegle realizowany będzie transfer technologii kompozytowych z Thales Alenia Space do ŚCNTPL Sp. z o. o. Obie firmy będą również wspólnie realizować projekty badawczo – rozwojowe zlecone przez Europejską Agencję Kosmiczną.
– „Ta umowa odzwierciedla zaangażowanie Thales Alenia Space w Polsce. Chcemy być ważnym partnerem dla polskiego przemysłu kosmicznego poprzez wykorzystanie ogromnego ludzkiego potencjału i rozwijanie inicjatyw partnerskich. Chcemy wychodzić naprzeciw nie tylko programom rządowym, ale i potrzebom rynku komercyjnego” – powiedział Jean Loïc Galle, dyrektor generalny Thales Alenia Space. – „Nasze porozumienie potwierdza rolę ŚCNTPL Sp. z o. o. w budowaniu zaawansowanych struktur satelitarnych w celu zaspokojenia potrzeb zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym” – dodał Jean Loïc Galle.
Bartłomiej Płonka, prezes zarządu Śląskiego Centrum Naukowo technologicznego Przemysłu Lotniczego Sp. z o. o. podkreślił, że umowa jest nie tylko zwieńczeniem dotychczasowej współpracy, ale też otwiera nowe możliwości na arenie europejskiej – „Podpisana umowa, to także bardzo ważna chwila dla polskiego przemysłu, a także regionu, gdzie zlokalizowane jest Śląskie Centrum Naukowo – Technologiczne Przemysłu Lotniczego Sp. z o. o. – regionu przez wielu wciąż kojarzonego z przemysłem ciężkim, a przede wszystkim z górnictwem. Tym razem przedsiębiorstwo ze Śląska wchodzi w sektor ulokowany znacznie wyżej – w sektor kosmiczny, a ściślej mówiąc w działania związane z wytwarzaniem struktur kompozytowych stosowanych do budowy różnego rodzaju satelitów.” Bartłomiej Płonka podkreślił też, że podzespoły wytwarzane przez kierowaną przez niego spółkę stanowią innowację co najmniej na skalę krajową – „Wedle mojej wiedzy tego typu panele jeszcze nigdy nie były produkowane w tej części Europy” – dodał.
Podpisana umowa pozwoli na udział ŚCNTPL sp. z o. o. w kluczowych dla Polski programach Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) w zakresie struktur statków kosmicznych.
Platforma SpaceBus NEO, którego dotyczy pierwsze zamówienie to duży geostacjonarny satelita telekomunikacyjny, którego masa będzie kształtować się w przedziale od 4 do 6 ton (w zależności od końcowego wyposażenia). Według zapewnień Thales Alenia Space – pierwszy taki obiekt z podzespołami wykonanymi w Polsce zostanie wystrzelony w kosmos w drugiej połowie 2019 roku.
O Thales Alenia Space
Thales Alenia Space ma ponad 40 letnie doświadczenie w projektowaniu, integracji, testowaniu i zarządzaniu innowacyjnymi systemami kosmicznymi w dziedzinie telekomunikacji, nawigacji, obserwacji Ziemi ochrony środowiska, badań, nauki oraz infrastruktury orbitalnej. Thales Alenia Space jest spółką joint venture utworzoną przez Thales (67%) i Leonardo (33%). Razem z koncernem Telespazio tworzą “kosmiczny sojusz”, który oferuje pełny zakres usług i rozwiązań z sektora kosmicznego. Thales Alenia Space stworzyła unikalną platformę do realizacji misji cywilnych i wojskowych. Innowacyjne rozwiązania są wykorzystywane w pomiarach wysokości, meteorologii i przy budowie radarów wysokiej rozdzielczości oraz przy obserwacji i eksploracji przestrzeni kosmicznej. Firma opiera się na bogatym doświadczeniu, a jednocześnie koncentruje się na innowacyjnych technologiach. Thales Alenia Space jest najlepszym partnerem dla krajów rozwijających swój własny program kosmiczny oraz państw, które dopiero opracowują strategię kosmiczną. Spółka osiągnęła skonsolidowany dochód w wysokości ponad 2,1 miliardów euro w 2015 roku i zatrudnia 7500 pracownikóww dziewięciu krajach.
O Śląskim Centrum Naukowo Technologicznym Przemysłu Lotniczego Sp. z o. o.
Centrum jest jednym z najnowocześniejszych w Europie ośrodków wytwarzania struktur kompozytowych w technologii autoklawowej wraz z laboratorium badawczym. Infrastruktura
technologiczna uruchomionego pod koniec 2012 roku Centrum została utworzona dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej.
Główną misją i zadaniem ŚCNTPL Sp. z o. o. jest wsparcie przedsiębiorców w zakresie wdrażania nowoczesnych materiałów kompozytowych oraz wzmocnienie polskiego przemysłu lotniczego i kosmicznego na drodze wejścia na nowe rynki zbytu – dotąd niedostępnych ze względu na niewystarczający potencjał technologiczny krajowych przedsiębiorstw.
Wytwarzanie materiałów kompozytowych metodą autoklawową należy aktualnie do najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technik wytwarzania kompozytów w lotnictwie, w szczególności na silnie obciążone elementy konstrukcji.
Infrastruktura techniczna Śląskiego Centrum Naukowo – Technologiczne Przemysłu Lotniczego składa się z dwóch zasadniczych elementów:
- Zakład Struktur Kompozytowych, który zajmuje się projektowaniem i wytwarzaniem kompletnych struktur kompozytowych lub ich elementów.
- Laboratorium Badan Materiałów, którego zakres prac badawczych obejmuje próby statyczne i zmęczeniowe kompletnych konstrukcji lub ich elementów.
Warto podkreślić, że w utworzenie infrastruktury technologicznej ŚCNTPL Sp. z o. o. zaangażowały się władze miasta Czechowice-Dziedzice, władze Powiatu Bielskiego, a przede wszystkim gliwicka Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju Sp. z o. o., która jest głównym udziałowcem ŚCNTPL Sp. z o. o.
Źródło: GAPR
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
- Escape: zamyka galerie.
- Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
- Lewa strzałka: poprzedni slaid.
- Prawa strzałka: następny slaid.